كيف تعرف القبلة الفنية؟

جلست منفردا بالأمس أفكر و أتفكر ، أتضرع و أدعو العلي القدير أن يمن علي و على كل طالب علم و معرفة بفتح من فتوح العارفين و بالهام الصالحين و الخاشعين كي أفهم أو أتفهم ما المقصود بالقبلة الفنية !! فقد زاد الكلام و كثر اللغط مؤخرا عن القبلة التي تدعم الدور السينمائي ، و احتار أهل البلاد و العباد في تعريف القبلة الفنية و التي تؤدي دورا بناء في الفيلم أو الأغنية الفيديو كليبية بالمرة !!
تفتح القناة السينمائية الشهيرة و التي تترأسها المذيعة المتصابية لتفاجأ بالفنانة الشابة ( اللي ملهاش ربع دور مهم في حياتها ) تتكلم عن السينما النظيفة (النضيفة) و السينما اللي مش نظيفة (نضيفة) ، الفنانة الفيلسوفة صاحبة الثقافة السينمائية العالية تقول أن هذه مصطلحات دخيلة و أنه لا يوجد ما يسمى سينما نظيفة و غير نظيفة ، السينما سينما يا جماعة و بلاش تصنيفات ، و بره ( قصدها اوروبا و الدول المتقدمة ) ما عندهومش الكلام ده ( بس عندهم تصنيف أو تقييم لاباحية الفيلم و الأعمار المؤهلة لمشاهدته يا فنانة يا متعلمة ) ، و القبلة لو بتخدم الدور ما تبقاش اغراء لا سمح الله و لا حاجة دي قبلة بتخدم الدور ( يمكن الدور الخامس مثلا)، نقفل المشهد على كده علشان المرارة بس مش أكثر!
خبر تاني عن فنانة شابة (برده) مجهولة تماما على الأقل بالنسبة لي فأنا أول مرة أسمع عن سيادتها ، الفنانة الذكية قالت لا فض فوها أن القبل ( جمع قبلة زي في حجيم من القبل كده بتاعت عبد الوهاب ) في الأفلام أمر لا مفر منه و يصعب تجنبه (ربنا يجنبنا القبل و المطبات اللهم آمين) ، و أن القبلة لن تكون مرفوضة اذا كانت تدعم الدور بشكل بناء ( طبعا مفيش مانع من الاغراء البناء هو كمان ما هو كل بناء في بناء ) ، و هنا اعتقدت أن الجميع في بلدنا الحبيب يفهم معنى القبلة الفنية البناءة ، و اتضح لي بعد البحث و الاطلاع في أمهات كتب الفن و السينما أن هناك فئة معينة فقط هي التي تعرف كنه هذه القبلة و مفهومها و بالتالي فهي الفئة الوحيدة التي تقدر ان تحدد نوع القبلة ، فهذه قبلة فنية بناءة ، و هذه قبلة فنية غير بناءة ، و تلك قبلة لا فنية و لا بناءة و النوع ده عيب و مش موجود عندنا في مصر لأننا متخصصين في النوعين الآخرين فقط ، الطريف في الأمر أن الفنانة المجهولة تندم على أنها أضاعت فرصة لكي تكون (نجمة ) عندما رفضت أن تقدم تنازلات لأحد المخرجين و أخذت الدور فنانة أخرى أصبحت نار على علم بعد أن قدمت تنازلات ، و حدث لي ان تبرجلت و تلخبطت و تبلبلت فهل القبلة الفنية تعد من التنازلات و لا مش من التنازلات (موضوع آخر للبحث و الاطلاع)؟
خلينا مع الفنانة شوية كمان علشان كل كلامها كان در منثور و يجب أن يتذكره التاريخ، النجمة قالت أن القبلة ليست عيبا لأن كل فنانات الزمن الجميل لم يعترضوا عليها و عددت شوية أسماء كبيرة ، و هنا بقى المرارة كانت قد وصلت لأسوأ حالت الانتفاخ و كانت على وشك أن تنفقع ، المفروض طبعا لما نعرف أن رشدي أباظة ( الله يرحمه ) كان يشرب المحيط يبقى الخمرة مافيهاش حاجة لأنه كان فنان من العصر أو الزمن الجميل ، و لأن سعد زغلول ( رحمة الله عليه ) كان مقامرا من الطراز الأول فإن لعب القمار لا بأس به لأن أحد رموز الزمن الجميل كان لاعبا ماهرا ، و من ثم فقد اتضح لي (من خلال الدراسة و الاطلاع برده ) أن أي شيء مهما كانت نظرتنا قاصرة له أو أننا لتخلفنا و رجعيتنا نعتبره عيب أو غلط أو حرام ، فإن فعل أحد مواطني الزمن الجميل له يجعل منه حلالا مباحا لا حرج على العباد فيه و لكن عليكم أن تتأكدوا دائما أن أحدا من الزمن الجميل (أيا كان هذا الشخص إن شاء الله يكون واحد راكب تورماي عبد العزيز فهمي) قد فعله حتى لا نقع في اثم و احنا مش ناقصين !! دائما ما يراودني سؤال أتمنى أن أوجهه لبعض هؤلاء .. هو بابا فين؟

Comments

karakib said…
في كتاب الاغاني لابي الفرج الاصفهاني يمكننا ان نستنتج ان الحياه في هذا العصر الذي يصفه كانت داعره لكن الحقيقه لا
انه زمن جميل بالفعل
انتوك
My Corner said…
إيه بس يا بشمهندس!! انت مالك زعلان أوى كدة ليه!! يا أخى ديه كلها شكليات و بعدين الزمن غير الزمن والدنيا اتغيرت كل ما بنعيش بيكون فى تطور!! إوعى يا أخى تكون من الناس الدقة القديمة عارفهم!! الياي دول إللى بيقولوا البوسة(The Kiss)يعنى لو مش فاهم عيب ولا حاجة!! وبعدين ده تمثيل يابنى إوعى تكون فاكر إنه بحق وحقيقى!! هاهاها مش بقولك .. باين عليك من الناس الياى دول ;o)

* تانى وتالت ورابع "رب استرنا فوق الأرض وتحت الأرض ويوم العرض عليك"
Anonymous said…
آاااااه..أسئلة صعبة..

بص يابني لو انت مش متجوز غمض عينك..

القبلة الفنية بقى، دي اللي بتيجي بحرفنة، عارف ازاي؟..زي شوطة اسمه إيه بتاع الآرسنال..

بتبقى كده بمزيكا، مزيكا تصويرية يعني، وتلاقي الجماهير في المدرجات، بتاعت السينيما طبعا، قامت هييييييييييه..

عارف بتكون عاملة ازاي؟..بتكون في الجون على طول، لا يمين ولا شمال، طوااااااالي!
وبعدين إيه بقى..تلاقي البصلة، قصدي البطلة يعني..بتبص لأخيها البطل بارتياب، وزميلها وأخيها في البطولة، يبص بازبهلال، أو مكر، أو انبهار..المهم يعني..

تكون النتيجة انه يشوووووط..طبعا الشوطة الأولى مش هتيجي، البطلة: "لأ يا محسن لأ يا محسن" وطبعا محسن لعيب، يعني الشوطة لما متجيش يشوط تاني، وماله؟!
شوطة ورا شوطة وتلاقي البطلة تبدأ تساعده لما تلاقيه مش عارف ينشن، وهكذا تبدأ الاجوان والتهديف، وسط صياح الجماهير..
للاستزادة، أرشح لك هذا المقال:
http://melhamy.blogspot.com/2006/01/blog-post_113839634709452980.html
Anonymous said…
Very nice site! »

Popular posts from this blog

عن البهائية و البهائيين أكتب

شيفرة دافنشي The Da Vinci Code

The first post.